Greeks Handelsträdgård
Jag har fått fortsatt förtroende från familjen Greek och hjälpt dem göra om sin hemsida till en responsiv sida, enkel att använda från mobil och iPad. Vi har passat på att lägga till nya bilder (numera finns en ung tredje generation med på gården) och lite mer information om både köttlådor och saker att se och göra i närområdet kring gården. Nu finns också en bra statistikfunktion så att vi enkelt kan följa användningen av sidan. Nedan syns tre bilder av den nya sidan tagna från mobilen:
Till webbsidan för Greeks Handelsträdgård.
Hela historien
Familjen Greek skapade redan 2011 en webbsida för sin handelsträdgård. Dessvärre hade de dåligt med tid att löpande uppdatera den. Jag fick förtroendet att ta mig an sidan och ansvara för löpande underhåll våren 2015.
Sidan saknade en hel del information om viktiga delar av verksamheten, där fanns inga nyheter om innevarande år, inga öppettider och bildmaterialet var antingen obefintligt, föråldrat eller svårt att se (bakgrundsbilden t ex).
En webbsida är ju skyltfönstret mot omvärlden och behöver konstant skyltas om! Och en sida som inte uppdateras gör mer skada än nytta!
För att skapa en tydligare kommunikation har jag gjort några små förändringar. Jag har inte själv designat och strukturerat den befintliga webbsidan men jag har använt de möjligheter jag funnit i den struktur som finns.
Jag har fotograferat och lagt in en beskrivande bild i varje område, jag har dessutom lyckats fånga hela den växande familjen, inklusive hund på förstasidan. Jag har fyllt i information om alla de områden som saknade detta. Jag har lyft fram butikerna och skrivit in öppettiderna på förstasidan. Jag har flyttat ned informationen om föreningen och lugnat ned bakgrunden. Den vackra bilden över vitkålsfälten är istället placerad under rubriken grönsaker.
I övrigt har vi uppdaterat telefonnummer, adresser, produktsortiment, försäljningskanaler och listat aktuell torg- och marknadshandel.
Så här ser förstasidan ut efter uppdatering och med vissa små ändringar i struktur (vi har valt en bild i huvudet – björkallén till gården), vi har tagit bort bakgrundsbilden som inte syntes ordentligt, lagt in ett nytt foto på hela familjen och skrivit om butikerna och öppettiderna direkt på förstasidan):
Resultat – en renare och mer informativ sida med tydlig beskrivning av butiksverksamheten och familjetraditionen redan vid första ögonkastet.
Så här såg förstasidan ut före uppdateringen, alltså 2014: